Kodex fotografa působícího při bohoslužbách
1. Fotograf respektuje posvátnost místa tím, že je při práci slušně oblečen: tmavé sako nebo bunda, tmavé kalhoty (ne jeans), tmavé polobotky (ideálně s měkkou podrážkou, aby se mohl pohybovat potichu), muži si v kostele samozřejmě sundají čepici.
2. Před bohoslužbou se fotograf představí knězi/ceremoniáři – proto musí přijít s dostatečným předstihem, aby ten o něm věděl. Je dobré se přitom seznámit s průběhem liturgie a rozmyslet dramaturgii focení tak, aby pořídil potřebné záběry a co nejméně narušil obřad.
3. Při liturgii si fotograf vypne mobilní telefon a chová se tiše. Fotoaparát má nastavený na tichý režim.
4. Pokud je to možné, fotograf nepoužívá blesk. Pokud je to nutné, omezí použití blesku na minimum (ne série fotografií s bleskem) a má blesk nastavený na slabý výkon. Pokud v kostele natáčí televize, nepoužívá blesk vůbec (v kostele bývá dost světla z jejich osvětlovací techniky).
5. Vlastní liturgický obřad je vždy důležitější než pořízení dobré fotografie. Fotograf v žádném případě nesmí vstupovat na místa, kde by na sebe strhl pozornost věřících nebo kněze – snaží se být „neviditelný“ (např. nepřechází mezi první řadou lavic a kněžištěm).
6. Pokud se fotograf potřebuje přemístit, dělá tak pomalu, potichu a ideálně v momentě, kdy v kostele nějaký pohyb je (např. zpěv, společná recitace, průvody, rozdávání eucharistie, změna liturgického postoje – vstávání apod.). Nepohybuje se v okamžicích tichého rozjímání. Pohybuje se co nejméně a spíše po stranách kostela.
7. Fotograf se snaží, aby věřícím nebránil ve výhledu na kněžiště a zvláště na oltář. V případě, že je nutné pořídit fotografie z místa, kde bude bránit ve výhledu, nezůstává tam dlouho – pořídí fotografii a vrací se na místo, kde ničemu nebrání. K lidem se přitom chová slušně a s úsměvem.
8. Fotograf při práci respektuje soukromí věřících. Nefotí je, pokud s tím nesouhlasí, a neobtěžuje příliš blízkými záběry (pro detailní záběry používá teleobjektiv). Eliminuje „nelichotivé“ záběry.
9. Pokud není domluveno jinak, fotograf během mše nevstupuje do kněžiště.
10. Fotograf omezí focení při kázání na minimum, při kázání nepoužívá blesk, aby nerušil kněze. Omezuje focení věřících při přijímání – je to pro věřící intimní chvíle.
11. Pokud je při liturgii přítomno více fotografů, může celebrant jednomu z nich poskytnout výsadní postavení a umožnit mu například přístup do míst, kam ostatní fotografové nemohou vstoupit.
Jan Graubner, arcibiskup olomoucký