Text k zamyšlení u příležitosti 1. neděle postní (Lk 4,1-13) | 9. března 2025
Dnešní evangelijní úryvek nás přivádí od Jordánu na poušť. Ježíš byl pokřtěn Janem Křtitelem a dříve, než začne veřejně působit, uchýlí se na poušť. Jak taková Judská poušť vypadá, to jste mohli vidět v pátek.
Na těchto 40 Ježíšových dní můžeme pohlížet z několika úhlů. Dnes si představme ten, který nám ukazuje poušť jako opak biblického ráje. Zatímco v ráji bylo o člověka dokonale postaráno a člověk žil v míru a v Boží blízkosti, na poušti je člověk odkázán sám na sebe a musí bojovat se zlem, které na něho útočí.
Ježíš přichází obnovit Boží království. Přichází uzdravit zpustlý svět tím, že do něho vnese zpět to, co činí ráj rájem – poznání a prožívání Boží lásky. Při křtu v řece Jordánu odhalí, že je milovaný Boží Syn, a pak se postaví zlu, nad kterým vítězí tím, že ho odmítne. Jsou to první dva kroky k obnově světa.
A my se jimi můžeme inspirovat. Od chvíle svého křtu žijeme s poznáním, že jsme milované Boží děti. Nad každým z nás zaznělo: „Ty jsi můj milovaný syn. Ty jsi moje milovaná dcera.“ Připomínejme si to každý den (každé ráno). A v síle toho, že jsem milovaný Boží syn –milovaná Boží dcera, se stavme každému zlu. To je základní kámen duchovního života. S vědomím své identity odmítejme vše, co ničí Boží záměry v tomto světě a útočí na naši identitu.
Můžeme v tomto světě zakoušet Boží blízkost, Boží království už je v nás budováno. Přesto se setkáváme také s Božím nepřítelem, který útočí svým pokušením. U Ježíše vidíme tři hlavní pokušení. Vede ho k sobectví, chamtivosti a pýše. A v tu chvíli se zdá, že by to vyřešilo situaci, že ten pobyt na poušti zkrásní. Ale víme, že přijetí těchto „nabídek“ situaci neřeší, ba dokonce zkomplikuje. Vidíme to podobně i dnes na úrovní států, na úrovni společenského života nebo i na úrovni našich rodin. V područí sobectví, chamtivosti a pýchy děláme věci, které nám ubližují a ničí nás.
A Boží slovo nás vede, abychom tomu všemu dokázali říct NE. Zve nás, abychom žili z křestní identity, že jsme mimořádní, krásní Bohem, povoláni k velkým věcem. Spolupráce se zlem není řešení našich životních potíží. Nikdy nepovede k obnově Božího království. Říkejme mu tedy své rozhodné NE, aby v našich životech vítězilo to, co je Boží.